HTML

Üveggyöngyjáték

Olvastátok Hermann Hesse Üveggyöngyjáték c. Nobel-díjas regényét? Nem? Akkor egy picit nehezebb lesz e kedvcsináló megértése, de sebaj. Szóval kezdő üveggyöngyjátékosok vagyunk, a Szellem elkötelezettjei, játékos szabadgondolkodók, bölcsészek. Gyermeki-művészi önfeledtséggel, nyitottsággal és a Játékhoz illő komolysággal kotorászunk az egyetemes kultúra kincsekkel teli dobozában, s csupán egyetlen motivációnk van: a megismerés öröme. Asszociálunk, továbbgondolunk, megkérdőjelezünk, bemutatunk ezt-azt, az egyetemes kultúra különböző elemeit, legyen szó zenéről, filmről, könyvről, filozófiáról, vallásról vagy magáról a kultúrateremtő emberről, nem zárkózunk el semmitől, nem idegenkedünk a szubjektivitástól és az összeférhetetlenségtől, ilyen értelemben tehát attitűdünk az esszéistáé. Szórakoztatni csak közvetve szeretnénk, önfeledtségünkkel és játékosságunkkal, nincs ínyünkre a hatásvadászat, a tömegigény. Ami a formákat illeti, írunk esszét, kritikát, novellát, olykor vegyítjük a formai elemeket, a fontos csak az, hogy a babitsi eszméhez, a Minőséghez hűek maradjunk. Elöljáróban ennyit, más most nem jut eszembe. Reméljük, örömötöket lelitek ezekben az írásokban! Aláírás: a két electus. Heti rendszerességgel frissítünk.

Friss topikok

Linkblog

Ahogy a csillag megy az égen

2008.08.05. 00:27 Lupus sapiens

Írta: Lupus sapiens

Egy tudásra szomjas, alázatos Hamvas-tanítvány gondolatai a közvetlenségről, az önreflexióról és Kierkegaard-ról

„Egy íjkészítő mester olyan köröket tudott alakítani, amelyek pontosan megfeleltek a körzővel leírt körnek. Ez a tudás ujjaiban volt, úgyhogy soha nem is gondolkozott rajta. Ezért lelke egységben működött, mindenféle zavaró mozzanat nélkül. Akinek tökéletes a cipője, megfeledkezik a lábáról. Akinek tökéletes az öve, nem érzi a derekát. Aki megfeledkezik érvről és ellenérvről, annak van tökéletesen helyén a szíve. Aki nem ingadozik és nem hagyja magát másoktól irányítani, az talál rá a tökéletes viselkedésre. Aki mindig a helyeset teszi és soha nem téved, az megfeledkezik arról, hogy mi a helyes.” (Csuang Ce)

Amit itt elmondok, azt talán értem, de még semmiképpen sem tudom.

Az önreflexió egzisztenciális jelentőségét, feneketlen mélységét és határtalanságát a reneszánsz óta szinte minden európai érzi, és legtöbbjük óvatosan viseltetik iránta. Ami óvatosságra int, az közvetve az életösztön, közvetlenül az önreflexió érzéklete. Zavaros és nyomasztó lelki tartalom ez, egyike a leghatalmasabb lelki felkiáltójeleknek, amely már nem csupán figyelmeztet, hanem parancsol - mértékletességet és a megfontoltságot követel.

Az önreflexió ugyanis olyan, mint a morfium - magában foglalja a pusztítás potenciáját is.

A legalkalmasabb példa az önreflexió potenciálisan destruktív meghatározottságára a ragyogó dán egzisztencialista filozófus, Søren Kierkegaard tragikus esete. Így ír bukásáról Hamvas Béla: „Megbuktál szerencsétlen. Ezt akartad? Most elérted. Alkalmatlan vagy arra, hogy a világot szeresd. Ironikus érzelgő. Megváltatlan szent. Önmagát nem tudja feladni. Be van zárva Énjébe.” Hamvassal ellentétben én képtelen vagyok haragudni rá. Inkább sajnálom, célja ugyanis nemes és heroikus volt. A montaigne-i úton haladt, kérdezgette, méricskélte önmagát, a montaigne-i célért, az önismeretért, csakhogy hiányzott belőle az, ami Montaigne-t megmentette: a szkepszis. Túl komolyan vette önmagát és feladatát. Önmagából indult, de nem lépte át énje határait, csak lejjebb ereszkedett (mozgása így nem körkörös, hanem spirális volt, tehát a szó szoros értelmében nem értelmetlen), önnön mélységeibe hatolt, oda, ahova egyetlen pszichológus sem juthat, a Pszükhé szörnyekkel teli birodalmába, személyes alvilágába. Sajátos descendus ad infernos volt ez, heroikus vállalás, egyike a modern kor ritka orpheuszi tetteinek.

A kierkegaard-i heroizmusnak csupán egyetlen hibája van: hiányzik az értelmi megalapozottság. Igaz ugyan, hogy Kierkegaard önnön szörnyűséges és alig ismert sötétsége ellen vonult, mindenre elszántan és bátran, félelem nélkül, csakhogy ezt a sötétséget önmaga teremtette; maga alkotta félelemből és szorongásból, vágyból és irracionalitásból, kielégületlenségből és elcsigázottságból, röviden: a világtól való elfordulásból. Az önreflektív létmód elszakította a világtól, önmagába zárta, bilincsbe verte. (Sajnos, a szabadság ilyetén korlátozottságát a legtöbb bölcsész igen jól ismeri.) Képtelen volt kiszakadni énje kínzó öleléséből, így küldetésének, életútjának célját önmagába helyezte. Nem szerette a világot, hiszen nem is ismerte, mindazt, ami körülvette csak az énjével való viszonyában értelmezte, tükörként, amelyben mindig csak magát látta tisztán, a külvilágot csak torzítottan, mocskosan, valótlanul. (Mindenekelőtt ezzel az önző zártsággal magyarázható a meg-nem-értettség és az elismerés hiánya.)

A Kierkegaard egzisztenciális ellentmondása tehát: önmaga elől menekült önmagába, önmagáért harcolt önmagával. Csakhogy aki önmagával harcol, nem hallja saját belső hangját a hadba vonulók zajától, és előbb-utóbb felmorzsolódik a véget nem érő harcban.

A kínaiak ezt már évezredek óta tudják. Vö.: fenti idézet.

Az utolsó korty a borospohárból. Befejeztem.

„Most eredj, és élj, mert a világ a tiéd!” (Hamvas Béla)

(Ezt a bejegyzést egy komód titkos fiókjában találtam - a szerk.)

Szólj hozzá!

Címkék: filozófia esszé hamvas kierkegaard önreflexió

A bejegyzés trackback címe:

https://magisterludi.blog.hu/api/trackback/id/tr93600939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása